Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Het duizend jaar oude Rijksmonument Kasteel De Keverberg werd tussen 2011 en 2015 herbouwd op een eigentijdse wijze. Vier jaar na de opening is de balans opgemaakt, het businessplan herijkt en werden ambities bijgesteld. Een van de conclusies was dat de toeristisch-recreatieve potentie van deze unieke locatie aan de Limburgse Maas niet ten volle benut wordt. Het aanbod dient uitgebreid te worden, er is behoefte aan meer diversiteit voor verschillende doelgroepen en het kan een tikkeltje commerciëler. En dat alles het liefst binnen een aansprekend en kloppend concept want de propositie ‘modernste kasteel van Nederland’ volstaat niet. Met die opdracht ging ik samen met enkele vrijwilligers aan de slag.
Op zoek naar het unieke van Kasteel De Keverberg, datgene dat onderscheidend is en dat tevens kan dienen als kapstok om nieuwe toeristisch-recreatieve activiteiten én communicatie op te hangen. Die kapstok werd gevonden. Want het unieke is dat Kasteel De Keverberg sinds het jaar 1.000 iedere 150 jaar een andere gedaante kreeg, ook met de herbouw in 2015. En met die verschillende gedaanten – toltoren, ringburcht, woonkasteel, schipperspensionaat, bewaarschool, etc. – bewoonden ook heel verschillende karakters Kasteel De Keverberg.
Kasteel De Keverberg. Een van de oudste kastelen van Nederland én het modernste. In 1050 ontstaan als toltoren en daarna een ringburcht, woonhuys en pensionaat. Fier centrum van de macht van het middeleeuwse Land van Kessel. Treurige, verwoeste ruïne na de Tweede Wereldoorlog. Er werd gescheiden en getrouwd, gevochten en gevierd. En wat dacht je van de bewoners. Van edelman met aanzien tot brutale baron en van zuinige zuster tot schipperskind met streken. De Keverberg is een kasteel met vele gezichten. Ieder met een eigen verhaal.
Vanuit dit verhaal ontwikkelde ik vijf personages – vijf gezichten – die centraal komen te staan in het toeristisch-recreatieve concept. Ieder personage uitgewerkt in een eigen verhaallijn, in een eigen rondleiding en in eigen arrangementen, producten, spellen, etc. Als bezoeker kun je zo zélf kiezen door wiens ogen je Kasteel De Keverberg wil gaan beleven. Bezoekers stellen hun eigen programma samen. Een volledige dag fietsen met Frits over varen met Vera. Óf anderhalf uur op pad met meester Ton en dan picknicken in de kasteeltuin. Later kom je nog een keer terug voor een ander programmaonderdeel. Bovendien is het concept ‘Kasteel met vele gezichten’ ook een kapstok an sich voor activiteiten, spellen en tentoonstellingen. Een concept van waaruit een veel breder aanbod ontstaat, de verbeelding meer wordt geprikkeld én dat mogelijkheden biedt om nieuwe activiteiten aan op te hangen én toch eenduidig te kunnen blijven communiceren. Eenheid in diversiteit.
1 Overkoepelend concept voor een grote diversiteit aan activiteiten | 5 gezichten met ieder een verhaallijn | 30 Ideeën voor arrangementen, rondleidingen, belevingen, etc.
“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.
De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!
Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!
De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.
Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.
Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.
Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.
Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken
Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼
Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.
Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!
Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.
Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.
Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.
Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.