Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Per dag krijgen we zo’n vierduizend commerciële prikkels te verwerken. Bewust en onbewust. Bouw in dat speelveld maar eens een sterk merk op. Familiebedrijven zouden dat moeten kunnen. Maar dan moeten ze een belangrijke troefkaart wel uitspelen. Want ondanks het feit dat onderzoek aantoont dat familiebedrijven een hogere waardering krijgen voor hun imago dan niet-familiebedrijven, blijkt slechts 36,7% bewust gebruik te maken van deze kostbare troef.
Écht een gemiste kans. Want positioneren gaat over over zóveel meer dan een logo en een huisstijl of je producten laten zien. Positioneren gaat over die elementen van je identiteit benadrukken die op dit moment relevant zijn voor je klanten en onderscheidend van je concurrenten. In een wereld die steeds sneller verandert, waarin we internationaler en digitaler zaken doen én waarin we ook samen de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de nodige transities, biedt de identiteit van een familiebedrijf an sich heel veel houvast. Met het unieke erfgoed, de onveranderde waarden en het menselijke karakter heb je de kans om een emotionele band te smeden tussen het bedrijf en klanten of tussen het bedrijf en medewerkers.
Uit de literatuur kunnen we concluderen dat familiebedrijven meestal worden geassocieerd met continue kwaliteit (Flören et al., 2015). En door hun langetermijnvisie worden ze betrouwbaarder gevonden dan niet-familiebedrijven. Daarom verschillen ze in mindset en kunnen ze investeren in langetermijnprojecten met een langetermijnrendement en lage risico’s. Ook de associaties duurzaamheid, kwaliteit en kredietwaardigheid passen bij familiebedrijven. Aan de andere kant worden ze geassocieerd met passie, geschiedenis, erfgoed, liefde en warmte. De relaties tussen familie, bedrijf en eigendom geven familiebedrijven unieke krachten en roepen bij de consument een gevoel van warmte op (Carrigan & Buckley, 2008; Ward, 1997). Bron: Het familiebedrijf als marketingtool, 2018 Ernst & Young Accountants LLP.
Het is de kunst om die dieperliggende waarden te vinden en scherp te definiëren. Om vervolgens een origineel concept daar rondom heem te ontwikkelen. Een krachtige kapstok die de leidraad wordt voor al je marketing- en communicatieactiviteiten. Daarmee kun je het verschil maken want in deze drukke maatschappij voelen potentiele medewerkers en potentiële klanten zich juist aantrokken tot bedrijven met een menselijk gezicht, een bedrijf dat zich van nature inzet voor de gemeenschap en dat continuïteit als vanzelfsprekend hoogste goed heeft.
Opvallend is dat uit het Italiaanse onderzoek van Gallucci (2015) blijkt dat familiebedrijven beter presteren als ze bewust de familienaam in de familiegeschiedenis, waarden en identiteit op de bedrijfswebsite vermelden. De auteurs verklaren dit financiële succes door het feit dat de positieve familie-associaties een sterke band creëren tussen consument en bedrijf. Denk aan associaties zoals betrouwbaar, klantgericht en kwaliteit. Deze familiebedrijven worden ook gezien als de meest duurzame, sociale en professionele. Bron: Het familiebedrijf als marketingtool, 2018 Ernst & Young Accountants LLP.
Dus, familiebedrijven, laat deze kans niet onbenut. Gebruik de kracht van uw merkidentiteit om een emotionele band op te bouwen en een onuitwisbare indruk achter te laten. Positioneer uzelf met trots, want uw merk is meer dan zaken; het is een levend testament van traditie, betrouwbaarheid en succes.
Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.
De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.
Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.
Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!
“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.
Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.
Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.
Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken
Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.
Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.
De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!
Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!
Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼
Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.
Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.