Practice what i preach

Je identiteit die heb je, je positionering die kies je. Het is de kunst om met je positionering steeds die elementen van je identiteit te kiezen die nu relevant en onderscheidend zijn. Daarover kan ik uren vertellen. Dat mag ik dan ook regelmatig doen. Maar ja…

 

Dat zijn loze woorden als ik niet zelf naleef wat ik voorleef. Dus eind 2021 en begin 2022 heb ik ook nog eens mijn eigen verhaal onder de loep genomen. Na drie jaar zelfstandig ondernemerschap ook een mooi moment daarvoor. Want in drie jaar heb ik ook kunnen ervaren waarvoor ik wel en niet gevraagd wordt, hoe klanten op me reageren en hoe mensen samenwerken met mij ervaren.

 

Daar ben ik dus eens over gaan nadenken. Ik ben collega’s uit het vak – mensen die me heel goed kennen en mensen die me een beetje kennen – eens gaan laten meekijken naar de bouwstenen van mijn verhaal. Alle recensies van klanten nog eens op een rijtje gezet. Én ik ben gaan kijken naar wat er speelt in de markt en in de samenleving.

 

Meer verbonden dan ooit, minder verbondenheid dan ooit

 

In de markt – bedrijven, overheden en instanties – zie ik vooral dat het veel is voor mensen. Veel veranderingen, veel wat moet, veel om op in spelen. Hetzelfde voor marketing en communicatie. De cancelcultuur vraagt om een veel stevigere inbedding van reputatiedenken, de snelheid van verandering vraagt om grotere focus en wendbaarheid van marketing- en communicatiemensen, de grote ontwikkelingen in het vak vragen om steeds meer specialisatie terwijl we niet willen uitbreiden qua team of niemand in dienst willen nemen op dat vlak.

 

In de samenleving zie we dat we meer verbonden zijn dan ooit. Technologisch kunnen we iedereen op de wereld op elk gewenst moment even bereiken. Een oorlog in Oekraïne, een vastliggend vrachtschip in Egypte; we merken het meteen. Alles en iedereen is verbonden. En toch voelen we ons steeds minder verbonden. Met de overheid, met het dna van de werkgever vanwege het toenemende thuiswerken, met andersdenkenden, etc.

 

Neem jezelf en anderen mee

 

In die combinatie van veelheid en snelheid is er het risico van verliezen. Jezelf in alles willen. Medewerkers in het tempo en de hoeveelheid. Klanten, cliënten en burgers omdat ze niet ervaren dat er iets gedaan wordt met wat zij belangrijk vinden. We moeten de balans hervinden. Van zakelijkheid naar ziel én zakelijkheid. Inhoud én proces. Dat kan als we ons bewust zijn van het voorgaande en mensen meenemen. In het verhaal van waaruit we als bedrijf werken. In afwegingen die we maken. En in alles dat er speelt en hoe dat onze keuzes beïnvloedt.

 

Dus is dat hetgeen dat ik doe. Dat doe ik al jaren omdat het bij me past. Maar nu iets explicieter omdat dit is wat ik wil doen en waarvan ik zie dat er behoefte aan is. Want tsja, dat is positioneren hè.

Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.

Wilma Delissen
Burgemeester gemeente Peel en Maas

Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.

Martijn de Wever
Directeur / Eigenaar - 2WCF ICT Dienstverleners

“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.

Josine van Loon
Algemeen Manager, Welzijnsstichting Vorkmeer

Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼

Steven Vaes
Marketing & Communicatie - VEBA

Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.

Vivian Kersten
Directeur / Eigenaar - Rendiz

De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.

Wil van Oosteren
Voorzitter Toeristisch - Recreatief Platform Peel en Maas

Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.

Bart Mennens
Programmamanager Burgerbetrokkenheid & Lokale democratie - Gemeente Heerlen

Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.

Petra
Communicatieadviseur Gemeente Ermelo

Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.

Evelien Fasotte
Directeur - Wicro Plastics

Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.

Patricia de Cocq
Directeur Leefomgeving & Natuur bij HAS Hogeschool

Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.

Rob Vercoulen
Directeur, NLG Buitenkansen

Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken

Roland van Kessel
Burgemeester Gemeente Cranendonck

De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!

Eric Boekema
Eigenaar Eric Boekema Hypotheken

Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!


Directeur Beeren Plant Products - Kartrekker kwaliteit-plus-systeem Select Plant

Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!

Maarten Fieret
Beleidsmedewerker Onderwijs en Arbeidsmarkt - Gemeente Helmond

Mooi meegenomen

18-08-2023

Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Lees meer over Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling
04-08-2023

Gemiste kans: Slechts 36,7% van de familiebedrijven maakt gebruik van hun familiale merkidentiteit

Lees meer over Gemiste kans: Slechts 36,7% van de familiebedrijven maakt gebruik van hun familiale merkidentiteit
27-07-2023

Onderzoek: Hoe beter op elkaar afgestemd heden, verleden en toekomst zijn, hoe groter de merkwaarde

Lees meer over Onderzoek: Hoe beter op elkaar afgestemd heden, verleden en toekomst zijn, hoe groter de merkwaarde
20-01-2023

Maak verbinding géén content

Lees meer over Maak verbinding géén content
25-11-2022

Kansen veur dialekmarketing en kommunikasie

Lees meer over Kansen veur dialekmarketing en kommunikasie
20-09-2022

Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf

Lees meer over Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf
30-05-2022

Practice what i preach

Lees meer over Practice what i preach
30-07-2021

Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten

Lees meer over Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten
20-04-2020

We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?

Lees meer over We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?
06-01-2020

Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’

Lees meer over Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’