Practice what i preach

Dat zijn loze woorden als ik niet zelf naleef wat ik voorleef. Dus eind 2021 en begin 2022 heb ik ook nog eens mijn eigen verhaal onder de loep genomen. Na drie jaar zelfstandig ondernemerschap ook een mooi moment daarvoor. Want in drie jaar heb ik ook kunnen ervaren waarvoor ik wel en niet gevraagd wordt, hoe klanten op me reageren en hoe mensen samenwerken met mij ervaren.
Daar ben ik dus eens over gaan nadenken. Ik ben collega’s uit het vak – mensen die me heel goed kennen en mensen die me een beetje kennen – eens gaan laten meekijken naar de bouwstenen van mijn verhaal. Alle recensies van klanten nog eens op een rijtje gezet. Én ik ben gaan kijken naar wat er speelt in de markt en in de samenleving.
In de markt – bedrijven, overheden en instanties – zie ik vooral dat het veel is voor mensen. Veel veranderingen, veel wat moet, veel om op in spelen. Hetzelfde voor marketing en communicatie. De cancelcultuur vraagt om een veel stevigere inbedding van reputatiedenken, de snelheid van verandering vraagt om grotere focus en wendbaarheid van marketing- en communicatiemensen, de grote ontwikkelingen in het vak vragen om steeds meer specialisatie terwijl we niet willen uitbreiden qua team of niemand in dienst willen nemen op dat vlak.
In de samenleving zie we dat we meer verbonden zijn dan ooit. Technologisch kunnen we iedereen op de wereld op elk gewenst moment even bereiken. Een oorlog in Oekraïne, een vastliggend vrachtschip in Egypte; we merken het meteen. Alles en iedereen is verbonden. En toch voelen we ons steeds minder verbonden. Met de overheid, met het dna van de werkgever vanwege het toenemende thuiswerken, met andersdenkenden, etc.
In die combinatie van veelheid en snelheid is er het risico van verliezen. Jezelf in alles willen. Medewerkers in het tempo en de hoeveelheid. Klanten, cliënten en burgers omdat ze niet ervaren dat er iets gedaan wordt met wat zij belangrijk vinden. We moeten de balans hervinden. Van zakelijkheid naar ziel én zakelijkheid. Inhoud én proces. Dat kan als we ons bewust zijn van het voorgaande en mensen meenemen. In het verhaal van waaruit we als bedrijf werken. In afwegingen die we maken. En in alles dat er speelt en hoe dat onze keuzes beïnvloedt.
Dus is dat hetgeen dat ik doe. Dat doe ik al jaren omdat het bij me past. Maar nu iets explicieter omdat dit is wat ik wil doen en waarvan ik zie dat er behoefte aan is. Want tsja, dat is positioneren hè.
Dankzij de prima begeleiding van Ivo, zijn goede voorbereidingen en nuttige suggesties voor het programma heeft het PromotiePlatform Leudal een succesvolle kick off van een nieuwe koers beleefd
Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.
Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.
Voor het Starterscafé Peel en Maas heb ik Ivo benaderd om de presentatie van de eerste bijeenkomst voor zijn rekening te nemen. Mede door de goede voorbereidingen van Ivo, het stellen van de juiste vragen en te zorgen voor een goede sfeer heeft hij er voor gezorgd dat ik terug kan kijken op een zeer geslaagde avond.
Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.
Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen. We kijken er naar uit om samen met Ivo en het team van INOVA de uitvoering in te gaan en het resultaat te kunnen delen.
Ivo weet als dagvoorzitter het gevraagde uit de zaal op te halen op een manier waarbij het publiek zich comfortabel voelt
Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.
Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.
Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.
Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!
Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!
Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.