Veranderd door zichzelf te blijven. Het merk Bibliotheek.

De Kameleon, de Vijf, Snelle Jelle; allemaal betoverden ze me vroeger. Ik kwam dan ook nergens liever dan in de bibliotheek. Voor spanning en vermaak. Maar ook om als bron van kennis en inspiratie voor spreekbeurten en opstellen. Nog altijd begroet ik de ‘dames van de bieb’ van toen. En nog altijd ben ik gek op lezen, verhalen en spreken. Misschien is het ook hun vriendelijke blik die ligt opgeslagen in mijn herinnering die maakt dat ik nog zoveel sympathie heb voor het merk bibliotheek. Al is het niet alleen sympathie. Ik heb ook professionele bewondering voor hoe het merk Bibliotheek zich opnieuw heeft weten uit te vinden. Voor mij een inspirerend voorbeeld van hoe je kunt veranderen door jezelf te blijven. Hoe je strategie voor de toekomst kunt ontwikkelen door terug te keren naar de kern.

 

Want waar begin je als je vooral ‘boekenuitleen’ bent, het lezen afneemt en de online, luister- en kijk mogelijkheden alleen maar toenemen? Bij je oorspronkelijke betekenis. En die was te vinden in het uitlenen van boeken. Om met Sinek te spreken was het uitlenen van boeken de ‘how’ van de bibliotheek. Het ‘what’ was dat er gelezen werd door het uitlenen. Maar de ‘why’ zit veel dieper. Want lezen zorgt aantoonbaar voor allerlei vaardigheden (hard- en softskills) die je nodig hebt om mee te kunnen doen in de samenleving. Dát is de kernbetekenis van de organisatie.

 

Kernbetekenis projecteren op de huidige tijdsgeest

Als je die kernbetekenis – vaardigheden helpen ontwikkelen die je helpen om mee te doen in de samenleving – projecteert op de tijd van nu, dan ontstaan opeens heel andere ‘hows’ en ‘whats’. Als je beseft dat je een onmisbare motor bent voor vaardige en menselijke samenleving én concludeert dat steeds meer mensen moeite hebben om mee te doen, dan weet je dat je nog steeds van betekenis bent. Vervolgens kun je op basis van onderzoek achterhalen welke mensen moeite hebben om mee te doen en wat maakt dat ze bijvoorbeeld niet mee kunnen doen. Groeiende laaggeletterdheid, toenemende digitalisering van dienstverlening en een steeds snelle veranderende, geïndividualiseerde samenleving zijn de context waarbinnen de bibliotheek haar actuele relevantie wist te vinden. Context + bestemming = visie.

 

Sympathie opnieuw aangewakkerd, bewondering gegroeid

Anno 2024 wil de bibliotheek er samen met partners voor zorgen dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan komen en de kans heeft zich een leven lang te ontwikkelen. Dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij en er zijn weg in kan vinden. Dat iedereen kan kennismaken met literatuur, kunst en cultuur. En dat minder mensen eenzaam zijn.

Volstrekt logische resultaatgebieden bekeken vanuit de oorspronkelijke kernbetekenis die verscholen lag in het zijn van de boekenuitleen. Een transformatie die maakt dat mijn sympathiek voor dit merk op mijn 43e weer net zo groot is als toen ik als onbevangen achtjarige dat majestueuze gebouw binnenliep. De bewondering voor de vele verhalen die ik toen van hen mocht lenen heeft plaatsgemaakt voor bewondering voor hun eigen verhaal. De bibliotheek heeft bewezen dat wanneer je vasthoudt aan je essentie en deze herdefinieert in lijn met moderne uitdagingen, je jezelf opnieuw kunt uitvinden en een blijvende impact kunt hebben.

Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.

Petra
Communicatieadviseur Gemeente Ermelo

De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.

Wil van Oosteren
Voorzitter Toeristisch - Recreatief Platform Peel en Maas

Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.

Patricia de Cocq
Directeur Leefomgeving & Natuur bij HAS Hogeschool

Door de goede voorbereiding heeft Ivo de relatiedag van Limburg Marketing professioneel geleid. Hij is alert, stelt de juiste vragen en helpt zo om het publiek te inspireren.

Giel Polman
Directeur Limburg Marketing

Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken

Roland van Kessel
Burgemeester Gemeente Cranendonck

De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!

Eric Boekema
Eigenaar Eric Boekema Hypotheken

Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!

Maarten Fieret
Beleidsmedewerker Onderwijs en Arbeidsmarkt - Gemeente Helmond

Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!


Directeur Beeren Plant Products - Kartrekker kwaliteit-plus-systeem Select Plant

Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.

Evelien Fasotte
Directeur - Wicro Plastics

“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.

Josine van Loon
Algemeen Manager, Welzijnsstichting Vorkmeer

Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.

Bart Mennens
Programmamanager Burgerbetrokkenheid & Lokale democratie - Gemeente Heerlen

Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.

Martijn de Wever
Directeur / Eigenaar - 2WCF ICT Dienstverleners

Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼

Steven Vaes
Marketing & Communicatie - VEBA

Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.

Rob Vercoulen
Directeur, NLG Buitenkansen

Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.

Vivian Kersten
Directeur / Eigenaar - Rendiz

Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.

Wilma Delissen
Burgemeester gemeente Peel en Maas

Mooi meegenomen

03-01-2024

Veranderd door zichzelf te blijven. Het merk Bibliotheek.

Lees meer over Veranderd door zichzelf te blijven. Het merk Bibliotheek.
18-08-2023

Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Lees meer over Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling
04-08-2023

Gemiste kans: Slechts 36,7% van de familiebedrijven maakt gebruik van hun familiale merkidentiteit

Lees meer over Gemiste kans: Slechts 36,7% van de familiebedrijven maakt gebruik van hun familiale merkidentiteit
27-07-2023

Onderzoek: Hoe beter op elkaar afgestemd heden, verleden en toekomst zijn, hoe groter de merkwaarde

Lees meer over Onderzoek: Hoe beter op elkaar afgestemd heden, verleden en toekomst zijn, hoe groter de merkwaarde
20-01-2023

Maak verbinding géén content

Lees meer over Maak verbinding géén content
25-11-2022

Kansen veur dialekmarketing en kommunikasie

Lees meer over Kansen veur dialekmarketing en kommunikasie
20-09-2022

Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf

Lees meer over Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf
30-05-2022

Practice what i preach

Lees meer over Practice what i preach
30-07-2021

Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten

Lees meer over Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten
20-04-2020

We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?

Lees meer over We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?
06-01-2020

Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’

Lees meer over Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’