Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf

Het is een tijd die geregeerd wordt door korte termijn denken. Dat lijkt logisch en nodig want er zijn crises. Maar de oorzaak van veel van die crises ligt ook in het korte termijn denken. Nu iets willen hebben dat ook wel twee dagen kan wachten, nu het voordeel hebben van bepaalde materialen, grondstoffen en voeding terwijl we weten dat ze opraken. Nu willen scoren als politicus in plaats van de moeilijke besluiten nemen die nodig zijn, willen we écht verder komen. Én nu als aandeelhouder waarde willen. Want als dat niet gebeurt rollen er koppen, gaan we opknippen of verkopen.

Terwijl iedereen snakt naar houvast. En die zit niet in de korte termijn maar in de lange. Niet in waarde maar in waarden. Hoe willen we dat we met elkaar samenleven op dit kleine stukje aarde? Welke waarden mogen nooit in het geding komen? Wat is dan genoeg om te hebben? En hoe geven we dat alles door aan een volgende generatie? Vragen die van belang zijn voor het land en die heel normaal zijn om te stellen en te beantwoorden binnen familiebedrijven. Daar is continuïteit vaak het hoogste goed. Daar is winst voor nodig maar nog veel meer is daar loyaliteit van medewerkers en klanten voor nodig. Ontwikkeling. Niet voor niets kennen veel familiebedrijven een traditie van innovatie. Niet de innovatie voor vandaag maar de innovatie voor morgen. Ook andere bedrijven laten zien hoe waardengedreven werken duurzaam succesvol is. Volvo werkt al decennia aan de waarde veiligheid. Niet alleen als merk maar als kompas voor strategie en innovatie. Patagonia spant nu de kroon door het bedrijf ter waarde van drie miljard (waarde mede gecreëerd door het merk) te schenken aan een aantal duurzame fondsen en non-profitorganisaties.

Daar waar ons land is doorgeschoten in zakelijkheid – bedrijf voor burger, euro voor welzijn, controle voor pragmatiek – daar vinden vooral veel familiebedrijven nog een geweldig mooie balans tussen ziel en zakelijkheid. Omdat ze – veelal impliciet – werken vanuit waarden. Familiewaarden als zorgzaamheid, continuïteit of loyaliteit. Want of ik nu kijk naar de rebranding van een van mijn partners Zandbeek of de (her)positionering van klanten als Beaujean Vacances, Herman Vaessen en Maaskracht; door koers te maken vanuit waarden creëer je houvast en perspectief. Medewerkers en klanten weten dat je innoveert, dat er veranderingen zijn. Maar ze voelen ook dat dat binnen een kader van familiewaarden blijft. Zolang dat het geval is, is er voldoende vertrouwen in de toekomst.

Dus laten we het wat meer hebben over waarden dan over waarde. Dan creëren we misschien weer iets van een collectief gevoel in Nederland. Een kader waarbinnen we elkaar vinden om te komen tot oplossingen voor de uitdagingen waar we voor staan.

Met waardenvolle groet,

 

Ivo

Ps. Ik spreek bewust over wat we als samenleving kunnen leren van familiebedrijven niet over ‘wat de overheid / het kabinet’ kan leren van waardengedreven werken. De wereld, Europa en Nederland heeft een uitdaging. Dat vraagt iets van ons allemaal. 

De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!

Eric Boekema
Eigenaar Eric Boekema Hypotheken

Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!

Maarten Fieret
Beleidsmedewerker Onderwijs en Arbeidsmarkt - Gemeente Helmond

Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.

Evelien Fasotte
Directeur - Wicro Plastics

Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!


Directeur Beeren Plant Products - Kartrekker kwaliteit-plus-systeem Select Plant

Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.

Rob Vercoulen
Directeur, NLG Buitenkansen

Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.

Martijn de Wever
Directeur / Eigenaar - 2WCF ICT Dienstverleners

Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.

Patricia de Cocq
Directeur Leefomgeving & Natuur bij HAS Hogeschool

Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.

Bart Mennens
Programmamanager Burgerbetrokkenheid & Lokale democratie - Gemeente Heerlen

Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.

Vivian Kersten
Directeur / Eigenaar - Rendiz

Dankzij de prima begeleiding van Ivo, zijn goede voorbereidingen en nuttige suggesties voor het programma heeft het PromotiePlatform Leudal een succesvolle kick off van een nieuwe koers beleefd

Fritz van Hattem
Voorzitter Promotieplatform Leudal

Ivo weet als dagvoorzitter het gevraagde uit de zaal op te halen op een manier waarbij het publiek zich comfortabel voelt

Peter van de Pas
Voorzitter, Plattelandscoöperatie

Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.

Wilma Delissen
Burgemeester gemeente Peel en Maas

Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.

Petra
Communicatieadviseur Gemeente Ermelo

Mooi meegenomen

20-09-2022

Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf

Lees meer over Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf
30-05-2022

Practice what i preach

Lees meer over Practice what i preach
30-07-2021

Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten

Lees meer over Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten
20-04-2020

We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?

Lees meer over We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?
06-01-2020

Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’

Lees meer over Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’