Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Wie ben je als je afstand moet bewaren? Een vraag die niet alleen geldt voor mensen maar net zo goed voor merken. Want die worstelen nu ook. Je spreekt klanten anders, bezoekers blijven weg, beurzen en congressen zijn afgelast. Toch willen we op afstand dichtbij komen. Zichtbaar zijn om geld te kunnen verdienen. Daar is ook niks mis mee want het is goed voor de economie en de werkgelegenheid. Maar die zichtbaarheid vormgeven is wel dansen op een slap koord. Het gaat om de goede inhoud én de goede vorm. Niet alleen toon en stijl maar ook dat wát je communiceert doet ertoe. Net als altijd dient communicatie relevant te zijn en meer dan altijd dient het oprecht te zijn. Hema heeft een modus gevonden die gepikt wordt, die relevant is en die past bij de merkidentiteit van Hema. Een van de weinige merken tot nu toe. Wat ik goed vind aan de communicatie van Hema? Ze leven hun hun merk. Het dagelijkse leven leuker en makkelijker maken. En dat dagelijkse leven speelt zich nu binnen af.
Juist nu innovatief denken gevraagd is biedt je merk, je oorsprong, houvast. Innoveren en anders denken is veel makkelijker vanuit een sterke kapstok, vanuit een sterk merkconcept. Dus als we toch binnen moeten blijven, is dit misschien ook wel hét moment om naar binnen te kijken. Naar wie je als merk écht bent. Waarom ben je gaan doen wat je doet? Waarom zou je gemist worden als je er niet meer bent? Wat komt terug in alle keuzes die je maakt als bedrijf? In de antwoorden op dat soort vragen vind je je identiteit. En die identiteit geeft je niet alleen houvast om nu geloofwaardig en gepast te communiceren, het kan zelfs de inspiratiebron zijn voor de broodnodige innovatie. Want je moét op zoek naar nieuwe concepten voor deze tijd. Maar waar begin je? Bij je merk. Je waarden, je merkbelofte. Ga vanuit daar associëren met de huidige omstandigheden, leg verbanden die eerder niet gelegd konden worden, zoek partners die eerst niet voor de hand lagen. Veranderen door jezelf te blijven is het motto. Want een sterk merk vindt zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wel gestoeld op dezelfde waarden. Niet alleen op basis van klantwensen, leveranciersaanbod en stakeholdergrillen. Als je dat lukt, dán is je merk een kompas voor verandering. Houvast in een onzekere tijd.
Dus misschien – omdat je nu met minder mensen omgaat – heb je nu de uitgelezen kans om je identiteit niet alleen af te laten hangen van met wie je omgaat maar om zelf koers te maken. Om eigenheid eigentijds in te zetten. Ik daag je hier in ieder geval toe uit. En help je graag indien nodig.
Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.
Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.
Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.
Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken
Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.
Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.
Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!
Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.
Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!
De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.
“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.
Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.
Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼
Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.
De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!