Je merk. Het kan zo’n mooi kompas zijn. Voor je hele organisatie maar zéker voor communicatie. Want als het goed is, is de positionering kapstok en inspiratiebron tegelijk. Scherp genoeg om een eenduidig merkbeeld neer te zetten, vrij genoeg om voldoende en creativiteit en variatie aan te brengen in uitingen en campagnes. En toch. Toch zijn er nog veel bedrijven die het denken over het merk niet vertaald krijgen naar doen vanuit het merk.
Wonen Plus: een merk dat het wél doet
Gelukkig niet bij Wonen Plus. Of ja, misschien wel even maar nu niet meer 😉 Want Wonen Plus is een ijzersterk merk. De autonomie die ze nastreven voor cliënten die hebben ze zelf ook. Zorg zoals zorg bedoeld is en die uitgaat van eigenaarschap en eenvoud. Een zinnig eigenwijze visie op zorg met een zichtbaar effect op medewerkers én cliënten. Maar hoe laat je dat voelen aan potentiële medewerkers? Hoe vertel je dat in een vacaturetekst? Nou niet. Want het principe ‘don’t tell me you’re funny, tell me your joke’ gaat hier volledig op. Zeg me niet dat je anders bent, bewijs het. Laat het me voelen.
Van positionering naar vacatureteksten
Met die gedachte en de positionering op zak gingen we aan de slag. Vacatureteksten herschrijven voor functies waarop weinig reacties binnenkwamen of niet het juiste profiel reageerde.
Het effect?
- Manager Zorg: Van 4 sollicitanten op de vacature oude stijl naar 27 sollicitanten op de vacature nieuw stijl
- Bestuurssecretaris: Van geen relevante sollicitaties naar 2 benoembare kandidaten en dus een gekozen kandidaat.
- Rumour around the brand: oud medewerkers sturen berichtjes, collega organisaties complimenteren Wonen Plus en ongetwijfeld op plekken “hey heb je dat gezien, moeten wij niet ook iets met onze teksten?”
Pak je kompas uit de kast!
Je positionering ‘op papier’ eigenlijk wel op orde? Val daar dan ook op terug als je gaat maken en schrijven. Zeker voor arbeidsmarktcommunicatie. Want ín die positionering, ín je merk zitten de haakjes om je vacature eigen en origineel te maken. Met meer of betere sollicitaties als gevolg.
En ideaal gezien? Dan heb je ook nog het hele proces daarna – van sollicitatiegesprek tot afwijzing en van aanname tot onboarding – merkeigen ingericht. Maar hey je kunt niet alles in één keer doen he.