Hoogwaterbeschermingsprogramma

Communiceren ‘Met de omgeving, voor de omgeving’ en ‘dichtbij de Limburger’

Merkwaarden en merkbeloften. Ik neem ze heel serieus. En soms ook letterlijk. Want als je ze scherp formuleert helpen ze je als vanzelf om je communicatie eigen, onderscheidend en relevant te maken. Dus toen ik namens Zandbeek aan de slag ging voor Waterschap Limburg inzake het Hoogwaterbeschermingsprogramma, was het corporate communicatiekader mijn vertrekpunt.

En van daaruit ontstond voor verschillende deelprojecten ‘als vanzelf’ creativiteit en toegevoegde waarde. Gewoon door de waarden te leven of te projecteren op de communicatie-uitdaging die er ligt. Enkele voorbeelden uit 2024:

Ontwikkeling televisieformat ‘Operatie Dijk’

Het onderwerp dichtbij de Limburger brengen betekent ook ‘de Limburger’ niet naar jou kanalen halen maar daar zijn waar de Limburger al is. Op de kanalen van de regionale omroepen bijvoorbeeld. Op tv en online. Zeker in de gemeente Venlo en de gemeente Peel en Maas waar op dit moment veel projecten tegelijk lopen. Vanuit die invalshoek nam ik het initiatief om in gesprek te gaan met de omroepen over het maken van een televisieprogramma. Dat zagen ze wel zitten. En Waterschap Limburg zag dat ook wel zitten. Vervolgens ontwikkelde ik het format voor ‘Operatie Dijk’, in september en oktober gingen we filmen en vanaf medio november 2024 wordt het uitgezonden op Omroep Venlo en Omroep Peel en Maas. Gemaakt ‘met de omgeving, vóór de omgeving’ en de inhoud ‘dichtbij de Limburger’ gebracht.

De Maas. Je woont of werkt er in de buurt, wandelt of fietst erlangs, steekt haar over via brug of veerpont. Het is dé bron van je drinkwater en bron van inkomsten voor velen in de regio. Want er wordt volop verbouwd en gegraasd, overnacht en gerecreëerd rond de Maas. Met zijn allen leven we ván de Maas en we leven mét de Maas. En steeds als de Maas verandert – als de natuur haar grenzen verlegt – ontwikkelen wij met zijn allen mee. Ook nu. Want mede als gevolg van klimaatverandering is het nodig om mens én natuur beter te beschermen. Dat gaat veel verder dan dijken versterken maar vaak begint het daar wel mee. Waterschap Limburg werkt daar samen met anderen aan via het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Een hele operatie maar wel nodig. Want het is goed wonen, werken en recreëren rond de Maas. En dat houden we graag zo. Hoe we dat doen, dát zie je nu. Welkom bij Operatie Dijk.

De ‘water en natuur PubQuiz, wandeltocht en fietstocht’

Daar zijn waar de mensen toch al zijn. In een context dat ze ook ontvankelijk zijn voor je verhaal. Dan bereik je veel makkelijker meer mensen dan als je de mensen naar jou moet halen. En dus ging ik voor het project Baarlo – Hout-Blerick bellen en evenementenkalenders afstruinen. Wat is er in en rond het projectgebied al te doen waarop we misschien kunnen aanhaken met dit verhaal? Met resultaat. De VVV-zomerwandeling wilde beste twee stops plannen in hun route waar mensen van Waterschap Limburg iets konden vertellen over het project. Gewoon met een bord in de kofferbak, kan koffie en plastic bekertjes. Hetzelfde voor de KBO-fietstocht. Die stopten op de terugweg graag op twee plekken in het projectgebied om hun nieuwsgierigheid over dit project te voeden. De kers op de taart? De ‘water en natuur pubquiz bij Café Centraal in Baarlo. Maandelijks organiseren zij een uitverkochte pubquiz. “Kunnen we die een keer thematisch invullen en er vragen over het project in verwerken?” was de vraag? Jazeker, was het antwoord van Centraal en pubquizmakers Framboos. Ruim 90 deelnemers hadden een leuke informatieve avond. En in totaal bereikten we zo zeker 150 mensen uit de omgeving van het projectgebied. Mensen die waarschijnlijk niet naar een informatieavond waren gekomen maar nu wel op de hoogte en betrokken zijn.

Vensters op Steyl gemaakt van input verzameld door de Carnavalsvereniging

‘Op Steyl’ – want zo zeggen ze dat daar – wordt een hartstikke innovatieve, zelfsluitende waterkering gerealiseerd. Maar ja, dan bestaande fietsroute is daardoor heel 2024 niet bruikbaar. Omfietsen dus voor de vele toeristen en recreanten die het kloosterdorp in grote getalen weten te vinden. Dan zijn er uiteraard gele omleidingsborden geregeld. Dat ze moeten omfietsen is dus duidelijk. Maar waarom? Dat wordt niet verteld op die gele borden. Omdat we werken aan hoogwaterbescherming. Ok, maar wie en wat wordt er dan beschermd hier op Steyl? Want dat kunnen we ook niet aflezen aan die gele borden. En we kunnen het ook niet allemaal zien want we kunnen niet overal komen. Dus gingen we verhalen vertellen langs de omgeleide route. Verhalen van mensen, gebouwen en objecten die beschermd worden tegen het hoogwater. Gevat in Vensters op Steyl. Grote borden die op Steyl het toeristenseizoen van 2024 een extra, tijdelijke attractie boden. Hoe we aan die verhalen kwamen? Onder andere via een huis-aan-huis oproep. Want ook huis-aan-huis communicatie, is communiceren ‘dichtbij de Limburger’. Maar je kunt geen commerciële partij meer vinden die in dergelijke kleine oplages huis aan huis bezorgt. Dus ik bellen met de carnavalsvereniging. Of die voor een veelvoud van € 11,- een huis aan huis folder wilde verspreiden. De opbrengst komt ten goede aan een lokale vereniging, de verspreiding is snel en goed georganiseerd, het Waterschap bereikt de omwonenden in de woonkamer en de leden van de vereniging zijn ambassadeur van het project. Ook dat is ‘Met de omgeving, vóór de omgeving’

Je ziet. Communicatie is geen wiskunde. Maar soms vergeten we de pragmatiek (bel een lokale vereniging, kijk wat er al georganiseerd wordt) én soms vergeten we dat een prachtige bron van inspiratie hebben om eigen, onderscheidend en relevant te communiceren; je merkbelofte en je merkwaarden. Zo breng je een positionering iedere dag tot leven.

Een van de ‘Vensters op Steyl’ verhalen die op borden in het dorp werden geplaatst:

Verhalen in actie