Leveren, structureren, werven, proactief worden
Werken voor Voedselbanken Nederland. Dat doen zo’n 14.000 mensen vrijwillig. Samen runnen ze het meest betekenisvolle winkelbedrijf van Nederland. Vanuit 500 uitgiftepunten en 10 distributiecentra helpen ze jaarlijks meer dan 150.000 mensen aan voedsel. Mensen voor wie het even niet mogelijk is om dat zelf te betalen. En dat kan iedereen gebeuren heb ik inmiddels geleerd en gezien. Soms – heel soms – is het nodig en mogelijk om ook betaalde krachten in te zetten. Die eer valt mij sinds oktober 2024 te beurt. Er was al lange tijd geen bestuurslid communicatie en coördinator communicatie, verloop in het team van vrijwilligers én ambitie. Want dankzij steun van de Postcode Loterij kan er een campagne georganiseerd worden. Gericht op meer dan 300.000 mensen die de hulp van de Voedselbank goed kunnen gebruiken maar de weg niet vinden of benutten.
Er was dus een uitdaging, ambitie en budget. Aan de slag. Met meteen voor het eerst een congres in oktober. Een mooi moment om te zien hoe er gewerkt wordt en dat bracht meteen diverse verbeterpunten aan het licht. Daarmee ben ik vervolgens aan de slag gegaan met het team. Zorgen dat we weer met plezier en voldoening kunnen leveren wat gevraagd wordt. Van daaruit structureren; wat zijn de plannen en ambities voor 2025 en welke talenten en vaardigheden hebben we daarbij nodig? Een jaarplan, vacatures en nieuwe vrijwilligers volgden. Ondertussen bouwen we aan die campagne waar in je in april of mei misschien wel iets van gaat meekrijgen. Als is het sober en doelmatig, zoals past bij Voedselbanken Nederland.
Nu staan we aan de vooravond van die campagne én aan de vooravond van de volgende fase. Van goed gestructureerd en kwalitatief goed kunnen leveren naar proactief worden met initiatief, ideeën en analyse. Zo starten we vanuit een contentstrategie met een aantal formats op social media, gaan we de ambassadeurs beter ondersteunen, zijn we nu al bezig met de week van de Voedselbanken en het congres in oktober én zijn er ook plannen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Het mooie is dat ik ook daaraan nog een bijdrage mag leveren want mijn opdracht is verlengd. En dat voelt als een hele eer. Want werken voor een de best gewaardeerde NGO-merken van Nederland is een hele eer, ontzettend dankbaar, heel leuk én leerzaam.