39 minuten lopen, 10 minuten fietsen. 3,2 kilometer. Dat is de afstand tussen Het Broek Softfruit en Van den Elzen Plants. Twee familiebedrijven met samen bijna honderd jaar ervaring in de aardbeien-, frambozen- en asperge-sector. Binnenkort gaan ze fuseren.
Want hoewel de bedrijven uiteraard iets verschillen in klantportfolio, aanpak, etc. zijn twee zaken absoluut hetzelfde.
- Van de ruimste rassenkeuze, constante hoge kwaliteit en leverbetrouwbaarheid gaat beider vermeerderings- / teelthart sneller kloppen.
- Ze zien allebei dat ze er met hun hart – de passie, het inhoudelijke vakmanschap – niet zijn. Omdat internationale ontwikkelingen, wetgeving, terechte hoge eisen van minder maar grotere klanten, een kwetsbare planeet en een kritische omgeving ook vragen dat om het hoofd er volop bij te houden.
Ze zien wat er nodig is om nog heel lang de expert in vermeerdering te mogen zijn voor hun klanten. Daarom slaan ze de handen ineen. Om continuïteit te organiseren voor klanten en daarmee ook voor het bedrijf en haar medewerkers. Dat doen ze tijdens het fusieproces én daarna: vanuit het hart en met het hoofd. Een proces dat ik communicatief mocht ondersteunen.