Story Based Strategy

Een nieuwe visie of strategie is niet zomaar een plan; het is een nieuw dominant verhaal dat richting moet geven. En het liefst een verhaal dat mensen bindt, betrekt en  motiveert. Want zij moeten het doen. Bij strategie- en visievorming gaat het daarom niet alleen om cijfers en feiten maar ook om de ervaringen en beleving van jullie mensen. Daarom werk ik met Story Based Strategy. Een aanpak die strategie als verhaal vormgeeft vanuit de verhalen in jullie organisatie. En waarmee de strategie niet het einde is van een denkproces maar het inspirerende begin van een volgend hoofdstuk.

Met Story Based Strategy:

  • Luisteren we naar wat er echt speelt. Door verhalen van medewerkers systematisch te verzamelen en analyseren, ontdekken we de thema’s die ertoe doen.

 

  • Starten we meteen met veranderen. Veranderen is met taal en dialoog een nieuwe werkelijkheid creëren. Door in het proces op weg naar een nieuw groot verhaal te luisteren naar de kleine verhalen van medewerkers begin je al doende te veranderen.

 

  • Ontwikkelen we een visie die raakt. Een verhaal dat vertelt welke rol jullie willen spelen in de wereld van morgen maar dat geworteld is in jullie identiteit.

 

  • Verbinden we verleden, heden en toekomst. Zo voorkom je dat medewerkers het gevoel krijgen dat alles anders moet en alles dat eerder gedaan is er niet toe doet. Het verhaal laat zien hoe jullie verleden kracht geeft aan de toekomst.

 

  • Leggen we meteen de basis voor effectieve strategiecommunicatie. De verzamelde ‘microstories’ geven meteen betekenis aan abstracte begrippen. Zo wordt de strategie begrijpelijk, herkenbaar en menselijk.

 

Met Story Based Strategy erkennen we de kracht van ervaringen en gevoelens van medewerkers. Want mensen worden daardoor meer gedreven dan door feiten en cijfers. Zo breng je strategie tot leven in hoofden én harten.

 

Willen jullie de visie wakker kussen met verhalen? Neem contact op.

Kus de visie wakker met verhalen

Ons hoofd en ons hart hebben verhalen nodig om samenhang aan te brengen in feiten, cijfers en gebeurtenissen. Verhalen helpen ons om informatie makkelijker te onthouden en om beelden te vormen bij abstracte woorden. Het is voor medewerkers veel eenvoudiger om een verhaal te vertellen over een gebeurtenis die hen raakt dan om te omschrijven ‘waar het heen moet’. Daarom help ik jullie om de visie wakker te kussen door verhalen te vinden, te vormen en te vertellen. In die volgorde. 

Samenwerken?