Story Based Strategy

Een nieuwe visie of strategie is niet zomaar een plan; het is een nieuw dominant verhaal dat richting moet geven. En het liefst een verhaal dat mensen betrekt, motiveert of zelfs bezielt. Bij strategie- en visievorming gaat het daarom niet alleen om cijfers en feiten maar ook om de ervaringen en beleving van jullie mensen.

Waarom dan verhalen? Omdat verhalen de kracht hebben om strategie tastbaar en voelbaar te maken. Verhalen spreken tot het hart. Én omdat het voor medewerkers van alle niveaus mogelijk is om met hun verhaal input te leveren. Door goed te luisteren naar de verhalen – de ervaringen en en beleving – binnen jullie organisatie, ontdekken we de thema’s die ertoe doen. Deze thema’s vormen de basis van een strategie die leeft. Dit is de kern van onze Story Based Strategy.

Met Story Based Strategy:

  • Luisteren we actief naar de verhalen van jullie mensen; de gebeurtenissen, gevoelens en ervaringen die ertoe doen. Door deze verhalen systematisch te verzamelen en analyseren, ontdekken we de diepere patronen en thema’s die de basis vormen voor jullie nieuwe visie of strategie. Dit is de sleutel tot het creëren van een strategie die werkelijk resoneert.
  • Starten we vanaf dag één met de implementatie. Want veranderen is niets meer dan met taal en dialoog een nieuwe werkelijkheid creëren. En dat zijn we al meteen aan het doen; het is een actief proces waarbij we in gesprek gaan over de verhalen die laten zien wat er speelt en wat we willen bereiken. Samen geven we betekenis en richting, zodat de strategie vanaf het begin al in de praktijk leeft.
  • Ontwikkelen we een inspirerend, toekomstgericht verhaal dat jullie visie op de toekomst helder maakt. Dit verhaal weerspiegelt jullie identiteit en toont de rol die jullie organisatie wil spelen in de wereld van morgen. Een visie die niet alleen de richting aangeeft, maar ook de ziel van jullie organisatie raakt.
  • Verbinden we verleden, heden en toekomst. Dit voorkomt dat medewerkers het gevoel krijgen dat alles anders moet of dat wat eerder is gedaan er niet meer toe doet. We tonen de kracht van jullie verleden en laten zien hoe deze kan worden ingezet om een succesvolle toekomst te creëren.
  • Ondersteunen we het grote verhaal met authentieke, persoonlijke verhalen van binnenuit de organisatie. Deze ‘microstories’ geven betekenis aan abstracte concepten en maken de strategie begrijpelijk en relevant: “Oh, dát is dus wat we willen bereiken!”
  • Erkennen we dat mensen worden gedreven door meer dan alleen feiten en cijfers. We omarmen de kracht van ervaringen en emoties, omdat we weten dat dit is wat mensen werkelijk in beweging brengt.

Kus de visie wakker met verhalen

Want ons hoofd en ons hart hebben verhalen nodig om samenhang aan te brengen in feiten, cijfers en gebeurtenissen. Verhalen helpen ons om informatie makkelijker te onthouden en om beelden te vormen bij abstracte woorden. Het is voor medewerkers veel eenvoudiger om een verhaal te vertellen over een gebeurtenis die hen raakt dan om te omschrijven ‘waar het heen moet’. Daarom help ik jullie om de visie wakker te kussen door verhalen te vinden, te vormen en te vertellen. In die volgorde. Laten we samen we een verhaal creëren dat niet alleen informeert, maar ook inspireert en verbindt.

Samenwerken?