Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Tot het einde van 2023 kunnen Venlose gezinnen waarvan het inkomen tot 150% van het minimum bijstandsniveau bedraagt, ook in aanmerking komen voor steun van het Jeugdfonds sport & cultuur Venlo en Leergeld Venlo. De twee organisaties die samenwerken in Sam&Venlo bieden financiële ondersteuning voor zwemlessen, een computer en een fiets voor kinderen en kunnen een bijdrage leveren aan sport- en cultuuractiviteiten van kinderen, zoals het betalen van de contributie of de kleding.
Met deze verruiming van de norm en toenemende problemen bij ondernemers vanwege het terugbetalen van coronaschulden, hoge energielasten en hoge inkoopkosten, is het van belang om ondernemers te wijzen op deze mogelijkheden. Sam&Venlo vroeg mij om hen te helpen bij een campagne om die ondernemers te bereiken.
Schaamte belemmert in deze situatie veel mensen om hulp te vragen. Daarom heb ik gezocht naar een verhaal dat mensen die hulp nodig vragen, juist moedig maakt. En daarbij heb ik ervoor gekozen om de ondernemer aan te spreken op zijn kracht, de durf om te ondernemen. Dat leidt tot een positieve identificatie. Dat leidde tot de beginzin ‘Ik onderneem dus ik durf’. Vervolgens heb ik daarachter de zin ‘Dus ook om hulp te vragen als het (financieel) even tegenzit. Daarmee trigger je mensen om het gedrag dat ze al vertonen (de durf om te ondernemend) door te trekken in deze situatie (de durf om hulp te vragen). Als mensen zijn we namelijk geneigd om een eenmaal ingeslagen pad door te zetten, congruent te zijn in de keuzes die we maken. Door het zo te formuleren, vergroten we de kans op activering. Uiteindelijk leidde dat tot het volgende campagneverhaal.
Of je nu zzp’er bent of werkgever, ondernemen is durven. De durf hebben om iets nieuws te beginnen, om nu niet te weten wat je over een half jaar doet of durven om dat ene talent aan te nemen terwijl je nog niet zeker weet of je daar voldoende werk voor hebt.
Leergeld Venlo en Jeugdfonds Sport & Cultuur vragen je in deze moeilijke tijden om te doen wat je altijd doet. Durven. Durf hulp te accepteren. Hulp waarmee je kinderen toch die laptop voor school kunnen aanschaffen, de contributie voor het voetbal kunnen betalen of danslessen kunnen volgen.
Want waar winst of groei de beloning is voor durf in goeie tijden, is hulp jouw beloning voor durf als het even tegenzit. Dus durf. Vraag ons om hulp. Voor je kinderen. Dan komen we samen deze tijd door. Sam& Venlo.
Vervolgens hebben we een campagne ontwikkeld waarbij we met zo min mogelijk budget zoveel mogelijk impact ontwikkelen. Door ambassadeurs te verwerven is het gelukt om de boodschap middenin de doelgroep te laten landen. Samen hebben we centrummanagements, de Venlose bedrijventerreinverenigingen, bedrijfsverzamelgebouwen, MKB Limburg én diverse ondernemersnetwerken bereid gevonden om het verhaal te delen met hun leden en achterban. Bovendien is er free publicity gegenereerd via onder andere Omroep Venlo en Venlo Nieuws. De hiermee gerealiseerde mediawaarde bedraagt minimaal € 15.000,-
Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.
Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!
Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.
Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!
Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.
Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken
Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.
Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.
De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.
Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.
De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!
Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.
Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.
Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼
“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.