Activeringscampagne Venlose jeugdfondsen gericht op ondernemers

Tot het einde van 2023 kunnen Venlose gezinnen waarvan het inkomen tot 150% van het minimum bijstandsniveau bedraagt, ook in aanmerking komen voor steun van het Jeugdfonds sport & cultuur Venlo en Leergeld Venlo. De twee organisaties die samenwerken in Sam&Venlo bieden financiële ondersteuning voor zwemlessen, een computer en een fiets voor kinderen en kunnen een bijdrage leveren aan sport- en cultuuractiviteiten van kinderen, zoals het betalen van de contributie of de kleding.

 

Met deze verruiming van de norm en toenemende problemen bij ondernemers vanwege het terugbetalen van coronaschulden, hoge energielasten en hoge inkoopkosten, is het van belang om ondernemers te wijzen op deze mogelijkheden. Sam&Venlo vroeg mij om hen te helpen bij een campagne om die ondernemers te bereiken.

 

Verhaal gestoeld op identificatie en congruentie 

Schaamte belemmert in deze situatie veel mensen om hulp te vragen. Daarom heb ik gezocht naar een verhaal dat mensen die hulp nodig vragen, juist moedig maakt. En daarbij heb ik ervoor gekozen om de ondernemer aan te spreken op zijn kracht, de durf om te ondernemen. Dat leidt tot een positieve identificatie. Dat leidde tot de beginzin ‘Ik onderneem dus ik durf’. Vervolgens heb ik daarachter de zin ‘Dus ook om hulp te vragen als het (financieel) even tegenzit. Daarmee trigger je mensen om het gedrag dat ze al vertonen (de durf om te ondernemend) door te trekken in deze situatie (de durf om hulp te vragen). Als mensen zijn we namelijk geneigd om een eenmaal ingeslagen pad door te zetten, congruent te zijn in de keuzes die we maken. Door het zo te formuleren, vergroten we de kans op activering. Uiteindelijk leidde dat tot het volgende campagneverhaal.

 

Ik onderneem dus ik durf. Ook om hulp te vragen als het financieel even tegenzit

Of je nu zzp’er bent of werkgever, ondernemen is durven. De durf hebben om iets nieuws te beginnen, om nu niet te weten wat je over een half jaar doet of durven om dat ene talent aan te nemen terwijl je nog niet zeker weet of je daar voldoende werk voor hebt.

Leergeld Venlo en Jeugdfonds Sport & Cultuur vragen je in deze moeilijke tijden om te doen wat je altijd doet. Durven. Durf hulp te accepteren. Hulp waarmee je kinderen toch die laptop voor school kunnen aanschaffen, de contributie voor het voetbal kunnen betalen of danslessen kunnen volgen.

Want waar winst of groei de beloning is voor durf in goeie tijden, is hulp jouw beloning voor durf als het even tegenzit. Dus durf. Vraag ons om hulp. Voor je kinderen. Dan komen we samen deze tijd door. Sam& Venlo.

Ambassadeursstrategie

Vervolgens hebben we een campagne ontwikkeld waarbij we met zo min mogelijk budget zoveel mogelijk impact ontwikkelen. Door ambassadeurs te verwerven is het gelukt om de boodschap middenin de doelgroep te laten landen. Samen hebben we centrummanagements, de Venlose bedrijventerreinverenigingen, bedrijfsverzamelgebouwen, MKB Limburg én diverse ondernemersnetwerken bereid gevonden om het verhaal te delen met hun leden en achterban. Bovendien is er free publicity gegenereerd via onder andere Omroep Venlo en Venlo Nieuws. De hiermee gerealiseerde mediawaarde bedraagt minimaal € 15.000,-

Ivo heeft met veel passie en inspiratie de eerste bijeenkomst van de Coalitie van Impact van cluster Leefomgeving en Natuur bij de HAS geleid. Hij is in staat geweest om samen met ons een concept neer te zetten waarbij op een ontspannen manier met vertegenwoordigers uit het werkveld is gereflecteerd op de uitdagingen die op ons af komen en stil te staan bij de rol die we daar als HAS in kunnen spelen. Deze samenwerking smaakt zeker naar meer.

Patricia de Cocq
Directeur Leefomgeving & Natuur bij HAS Hogeschool

Al snel had Ivo (projectleider via Inova) de dynamieken in onze arbeidsmarktregio door en wist daar op in te spelen. Nu de campagne van start gaat hebben we het volste vertrouwen dat we samen mooie resultaten gaan behalen!

Maarten Fieret
Beleidsmedewerker Onderwijs en Arbeidsmarkt - Gemeente Helmond

Heel fijn dat we zo snel en makkelijk konden schakelen en dat je meteen de juiste toon en snaar raakte. En dat terwijl we alleen via mail en telefoon contact hebben gehad.

Petra
Communicatieadviseur Gemeente Ermelo

Ivo heeft de gehele planning van ons project, de meerwaarde van onze aspergeplanten op de kaart zetten, op zich genomen. Daarbij bleef hij op positieve wijze vasthouden aan het tijdsplan om de gezamenlijke deadline te halen!


Directeur Beeren Plant Products - Kartrekker kwaliteit-plus-systeem Select Plant

Na jaren van groei was het tijd om onze missie, visie en identiteit te herijken. Ivo heeft op professionele wijze gegraven binnen en buiten onze organisatie en dat heeft geresulteerd in een mooi concept waarmee we vooruit kunnen.

Martijn de Wever
Directeur / Eigenaar - 2WCF ICT Dienstverleners

Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken

Roland van Kessel
Burgemeester Gemeente Cranendonck

Spot on de kern geraakt, we zijn écht enthousiast! Ivo heeft ons op een fantastische wijze door dit proces geleid. Erg knap hoe je met woorden en beelden zo scherp tot de kern kunt komen.

Rob Vercoulen
Directeur, NLG Buitenkansen

Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.

Evelien Fasotte
Directeur - Wicro Plastics

De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.

Wil van Oosteren
Voorzitter Toeristisch - Recreatief Platform Peel en Maas

Ivo kan op een strategische wijze meedenken in communicatieprocessen en de vertaalslag maken naar de benodigde acties. Met de participatietoolbox heeft hij een heel mooi hulpmiddel ontwikkeld waardoor burgerparticipatie professioneel ingericht kan worden in de diverse projecten en beleidsprocessen.

Bart Mennens
Programmamanager Burgerbetrokkenheid & Lokale democratie - Gemeente Heerlen

De samenwerking met Ivo is bij iedere ontmoeting verrassend en innovatief, boven alle verwachtingen, in één woord: Wauw!

Eric Boekema
Eigenaar Eric Boekema Hypotheken

Ivo is een creatieve denker, die de juiste toon weet te vinden in de speeches die hij voor ons schrijft. Hij is een professional in hart en nieren.

Wilma Delissen
Burgemeester gemeente Peel en Maas

Dankjewel! Deze basis voelt heel goed. Knap hoe jullie dat op basis van onze 'verhalen' in zo’n mooie opbouw hebben kunnen gieten. Ik ben benieuwd naar de vervolgstap.

Vivian Kersten
Directeur / Eigenaar - Rendiz

Bedankt voor het coachen, het meedenken en vooral voor het feit dat je bepaalde patronen vanuit een ander perspectief voor mij zichtbaar maakt! Daar haal ik altijd veel energie uit 💪🏼

Steven Vaes
Marketing & Communicatie - VEBA

“De communicatie-achtergrond van Ivo, zijn scherpe blik, de vraag achter de vraag stellen en zijn gedegen manier van rapporteren maakten het tot een hele fijne samenwerking. Daarnaast stuur je natuurlijk ook iemand op pad namens Vorkmeer en wilden we zeker weten dat hij dat deed met de juiste visie voor ogen. Dat was bij Ivo in goede handen. Zo zie je maar: opdrachten die een beetje buiten iemands kader lijken, blijken door de juiste competenties en persoonlijkheid heel erg passend. Wij zijn heel erg blij met het resultaat”.

Josine van Loon
Algemeen Manager, Welzijnsstichting Vorkmeer

Mooi meegenomen

18-08-2023

Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Lees meer over Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling
04-08-2023

Gemiste kans: Slechts 36,7% van de familiebedrijven maakt gebruik van hun familiale merkidentiteit

Lees meer over Gemiste kans: Slechts 36,7% van de familiebedrijven maakt gebruik van hun familiale merkidentiteit
27-07-2023

Onderzoek: Hoe beter op elkaar afgestemd heden, verleden en toekomst zijn, hoe groter de merkwaarde

Lees meer over Onderzoek: Hoe beter op elkaar afgestemd heden, verleden en toekomst zijn, hoe groter de merkwaarde
20-01-2023

Maak verbinding géén content

Lees meer over Maak verbinding géén content
25-11-2022

Kansen veur dialekmarketing en kommunikasie

Lees meer over Kansen veur dialekmarketing en kommunikasie
20-09-2022

Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf

Lees meer over Wat we als samenleving kunnen leren van de waarde(n) van het familiebedrijf
30-05-2022

Practice what i preach

Lees meer over Practice what i preach
30-07-2021

Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten

Lees meer over Hoe ontworteld DSM de kans laat liggen om een betekenisvolle stap naar voren te zetten
20-04-2020

We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?

Lees meer over We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?
06-01-2020

Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’

Lees meer over Incentro: Naamsbekendheid over de rug van een heel dun ‘purpose’