Veranderd door zichzelf te blijven. Het merk Bibliotheek.

De Kameleon, de Vijf, Snelle Jelle; allemaal betoverden ze me vroeger. Ik kwam dan ook nergens liever dan in de bibliotheek. Voor spanning en vermaak. Maar ook om als bron van kennis en inspiratie voor spreekbeurten en opstellen. Nog altijd begroet ik de ‘dames van de bieb’ van toen. En nog altijd ben ik gek op lezen, verhalen en spreken. Misschien is het ook hun vriendelijke blik die ligt opgeslagen in mijn herinnering die maakt dat ik nog zoveel sympathie heb voor het merk bibliotheek. Al is het niet alleen sympathie. Ik heb ook professionele bewondering voor hoe het merk Bibliotheek zich opnieuw heeft weten uit te vinden. Voor mij een inspirerend voorbeeld van hoe je kunt veranderen door jezelf te blijven. Hoe je strategie voor de toekomst kunt ontwikkelen door terug te keren naar de kern.

Want waar begin je als je vooral ‘boekenuitleen’ bent, het lezen afneemt en de online, luister- en kijk mogelijkheden alleen maar toenemen? Bij je oorspronkelijke betekenis. En die was te vinden in het uitlenen van boeken. Om met Sinek te spreken was het uitlenen van boeken de ‘how’ van de bibliotheek. Het ‘what’ was dat er gelezen werd door het uitlenen. Maar de ‘why’ zit veel dieper. Want lezen zorgt aantoonbaar voor allerlei vaardigheden (hard- en softskills) die je nodig hebt om mee te kunnen doen in de samenleving. Dát is de kernbetekenis van de organisatie.

Kernbetekenis projecteren op de huidige tijdsgeest

Als je die kernbetekenis – vaardigheden helpen ontwikkelen die je helpen om mee te doen in de samenleving – projecteert op de tijd van nu, dan ontstaan opeens heel andere ‘hows’ en ‘whats’. Als je beseft dat je een onmisbare motor bent voor vaardige en menselijke samenleving én concludeert dat steeds meer mensen moeite hebben om mee te doen, dan weet je dat je nog steeds van betekenis bent. Vervolgens kun je op basis van onderzoek achterhalen welke mensen moeite hebben om mee te doen en wat maakt dat ze bijvoorbeeld niet mee kunnen doen. Groeiende laaggeletterdheid, toenemende digitalisering van dienstverlening en een steeds snelle veranderende, geïndividualiseerde samenleving zijn de context waarbinnen de bibliotheek haar actuele relevantie wist te vinden. Context + bestemming = visie.

Sympathie opnieuw aangewakkerd, bewondering gegroeid

Anno 2024 wil de bibliotheek er samen met partners voor zorgen dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan komen en de kans heeft zich een leven lang te ontwikkelen. Dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij en er zijn weg in kan vinden. Dat iedereen kan kennismaken met literatuur, kunst en cultuur. En dat minder mensen eenzaam zijn.

Volstrekt logische resultaatgebieden bekeken vanuit de oorspronkelijke kernbetekenis die verscholen lag in het zijn van de boekenuitleen. Een transformatie die maakt dat mijn sympathiek voor dit merk op mijn 43e weer net zo groot is als toen ik als onbevangen achtjarige dat majestueuze gebouw binnenliep. De bewondering voor de vele verhalen die ik toen van hen mocht lenen heeft plaatsgemaakt voor bewondering voor hun eigen verhaal. De bibliotheek heeft bewezen dat wanneer je vasthoudt aan je essentie en deze herdefinieert in lijn met moderne uitdagingen, je jezelf opnieuw kunt uitvinden en een blijvende impact kunt hebben.

Ivo is in staat om zich als speechschrijver in korte tijd in te leven en de juiste snaar te raken
Roland van Kessel
Burgemeester Gemeente Cranendonck