Waarom we niet alleen naar data en informatie (zakelijkheid) maar ook naar waarden en verhalen (ziel) moeten kijken bij strategieontwikkeling

Vroeger – en helaas nu ook nog wel – zetten we een plaats of een regio op de kaart met een ludieke promotiecampagne. Tegenwoordig is er wel iets meer nodig om als bestemming het verschil te maken. Want meer en meer ontwikkelt gebiedsmarketing zich naar bestemmingsmanagement. Hoe verbinden we het oorspronkelijke verhaal van deze plek met het nieuwe verhaal? En hoe houden we bij de ontwikkeling van deze bijzondere plek rekening met de toegevoegde waarde van die ontwikkeling voor de reeds aanwezige inwoners én met wat onze natuur kan verdragen? Positionering en ontwikkeling grijpen steeds meer in elkaar.
En dat komt tot uiting in het meerjarenbeleid van het Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas, een samenwerkingsverband van bedrijven actief in de horeca en recreatie en in het toerisme. Het platform maakt een nieuwe start en heeft voldoende zelfkennis om te beseffen dat Peel en Maas geen bestemming is in marketingtermen, mensen kiezen voor (Noord) Limburg als bestemming niet voor een specifieke gemeente. Bovendien is er niet de financiële slagkracht om een stevige breinpositie in te nemen én verzorgen de regionale marketingorganisaties al de promotie van de regio. Maar wat is dan wel de rol van dat platform?
Werken vanuit een narratieve strategie
Het antwoord vonden we in een strategisch narratief. Een voor deze bestemming verbindend verhaal en een richtinggevend thema. Richtinggevend voor de promotie naar in de gemeente aanwezige gasten en inwoners. Maar bovenal richtinggevend voor de ontwikkeling van de bestemming van Peel en Maas. Want de P van Promotie is misschien wel de minst belangrijke P uit het plan. De P’s van prijs, product, plaats, planeet en personeel zijn veel belangrijker voor de ontwikkeling tot kwalitatief hoogwaardige bestemming. Een ontwikkeling die alleen kan plaatsvinden in samenwerking. Daarom veel aandacht voor integraliteit. Over de wederkerige relaties tussen horeca, recreatie en toerisme enerzijds en transitie buitengebied, leefbaarheid in kleine dorpen en natuurkwaliteit anderzijds.
Wat dat richtinggevende thema en verbindende verhaal is? Dat is gevat in het einddocument ‘Horeca recreatie toerisme – voedingsbodem voor het goeie leven in Peel en Maas | Visie 2024 – 2028. En dat document wordt de komende periode besproken door het Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas met hun achterban, met de gemeente, met organisaties waarmee mogelijk samengewerkt kan worden, etc. Dus nog even wachten tot dat verhaal hier verder gedeeld kan worden.
De visie die Ivo voor en met het nieuw gestarte Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas ontwikkelde, is een stevig en indrukwekkend document geworden dat ons als bestuur trots stemt. Enerzijds een gedegen basis van diepgang en anderzijds veel waardevolle, concrete suggesties om de komende jaren mee aan te slag te gaan.