Jeugdfondsen Venlo

Activeringscampagne gericht op ondernemers

Tot het einde van 2023 konden Venlose gezinnen waarvan het inkomen tot 150% van het minimum bijstandsniveau bedraagt, ook in aanmerking komen voor steun van het Jeugdfonds sport & cultuur Venlo en Leergeld Venlo. De twee organisaties die samenwerken in Sam&Venlo bieden financiële ondersteuning voor zwemlessen, een computer en een fiets voor kinderen en kunnen een bijdrage leveren aan sport- en cultuuractiviteiten van kinderen, zoals het betalen van de contributie of de kleding.

Met deze verruiming van de norm en toenemende problemen bij ondernemers vanwege het terugbetalen van coronaschulden, hoge energielasten en hoge inkoopkosten, was het van belang om ondernemers te wijzen op deze mogelijkheden. Sam&Venlo vroeg mij om hen te helpen bij een campagne om die ondernemers te bereiken.

Verhaal gestoeld op identificatie en congruentie 

Schaamte belemmert in deze situatie veel mensen om hulp te vragen. Daarom heb ik gezocht naar een verhaal dat mensen die hulp nodig vragen, juist moedig maakt. En daarbij heb ik ervoor gekozen om de ondernemer aan te spreken op zijn kracht, de durf om te ondernemen. Dat leidt tot een positieve identificatie. Dat leidde tot de beginzin ‘Ik onderneem dus ik durf’. Vervolgens heb ik daarachter de zin ‘Dus ook om hulp te vragen als het (financieel) even tegenzit. Daarmee trigger je mensen om het gedrag dat ze al vertonen (de durf om te ondernemend) door te trekken in deze situatie (de durf om hulp te vragen). Als mensen zijn we namelijk geneigd om een eenmaal ingeslagen pad door te zetten, congruent te zijn in de keuzes die we maken. Door het zo te formuleren, vergroten we de kans op activering. Uiteindelijk leidde dat tot het volgende campagneverhaal.

Ik onderneem dus ik durf. Ook om hulp te vragen als het financieel even tegenzit

Of je nu zzp’er bent of werkgever, ondernemen is durven. De durf hebben om iets nieuws te beginnen, om nu niet te weten wat je over een half jaar doet of durven om dat ene talent aan te nemen terwijl je nog niet zeker weet of je daar voldoende werk voor hebt.

Leergeld Venlo en Jeugdfonds Sport & Cultuur vragen je in deze moeilijke tijden om te doen wat je altijd doet. Durven. Durf hulp te accepteren. Hulp waarmee je kinderen toch die laptop voor school kunnen aanschaffen, de contributie voor het voetbal kunnen betalen of danslessen kunnen volgen.

Want waar winst of groei de beloning is voor durf in goeie tijden, is hulp jouw beloning voor durf als het even tegenzit. Dus durf. Vraag ons om hulp. Voor je kinderen. Dan komen we samen deze tijd door. Sam& Venlo.

Ambassadeursstrategie

Vervolgens hebben we een campagne ontwikkeld waarbij we met zo min mogelijk budget zoveel mogelijk impact ontwikkelen. Door ambassadeurs te verwerven is het gelukt om de boodschap middenin de doelgroep te laten landen. Samen hebben we centrummanagements, de Venlose bedrijventerreinverenigingen, bedrijfsverzamelgebouwen, MKB Limburg én diverse ondernemersnetwerken bereid gevonden om het verhaal te delen met hun leden en achterban. Bovendien is er free publicity gegenereerd via onder andere Omroep Venlo en Venlo Nieuws.

Met een gedurfde campagne, slimme ambassadeursstrategie en weinig budget is er minimaal € 15.000,- mediawaarde gecreëerd door Ivo
Peter Frey, voorzitter Sam& Venlo

Verhalen in actie

Toeristisch Recreatief Platform Peel en Maas