Berkleba

Herpositionering en marketingcommunicatiestrategie

Herpositionering en marketingcommunicatiestrategie Berkleba

Berkleba is hartstikke succesvol en toonaangevend in de markt van professionele lijmen en tapes. En toch is er het beeld dat er met net wat meer structuur, focus en creativiteit meer uit te halen is. Maar hoe dan precies? Daar mocht ik bij helpen. Ik ontwikkelde een nieuwe basis voor het merk Berkleba met een nieuwe positionering en een marketingcommunicatiestrategie voor de komende jaren.

Ik sprak Mathijs die het bedrijf beetje bij beetje aan het overnemen is van zijn ouders. Ik sprak Marjan die verantwoordelijk is voor marketing en communicatie. En ik zetten de ID-quick scan uit onder medewerkers om een beeld te vormen van het merkarchtetype, interviewde klanten én we hadden met het team een werksessie waar het plezier van afspatte.

Plezier, oplossingsgericht en loyaliteit. Dat zijn de waarden.

Dat merk je sowieso wel als je contact hebt met Berkleba. Altijd een oplossing, altijd plezier. En het zijn juist dat soort kenmerken die maken dat het veel meer dan een groothandel is. Berkleba is enerzijds een écht kennis- en expertisecentrum op het gebied van lijm- en tapeoplossingen en anderzijds is het een ontzettend relatiegericht bedrijf. Maar daar zie je nu nog weinig van terug.

Formats slaan brug tussen strategie en uitvoering

Dus in de hernieuwde positionering meer aandacht voor het merk en minder voor het product. Dat lees je straks ook terug in een vernieuwd merkverhaal. In de vertaling van die positionering meer structuur in content via merkeigen contentformats. En in de marketingcommunicatiestrategie veel meer aandacht voor het ‘opwekken van de intentie tot aankoop’. Oftewel; veel beter vertellen waar in het bedrijfsproces van klanten Berkleba problemen kan oplossen of voorkomen. Want dat heb ik wel ervaren; vraag een product, krijg een oplossing.

Structurele merkbouw loont

In de komende periode wordt bepaald hoe dit plan gefaseerd uit te rollen. En ik laat Berkleba nog niet los. Want hoe consistenter je campagnes, des te hoger de scores op onder andere naamsbekendheid en merkvoorkeur. Daarom blijf ik nog af en toe binnenlopen om de mensen die het merk tot leven wekken, te helpen om creatief en consistent tegelijk te zijn én te blijven.

Ivo wist na slechts enkele gesprekken en sessies de ziel van ons bedrijf treffend op papier te zetten en gaf ons naast een heldere visie voor de toekomst ook meteen een concreet plan om ons daar te brengen.
Mathijs Rietrae, Directeur Berkleba

Verhalen in actie

Eric Boekema Hypotheken