INOVA is ENBI. Vanuit het unieke ‘we are you concept’ werkt INOVA voor ENBI Plastics & Silicones. Uiteraard op basis van een gedegen positionering. Maar toch was dit het moment om die nog nét wat meer diepgang te geven. Enerzijds als kompas voor de interne organisatie en anderzijds als basis voor de nieuwe website. En dus mocht ik via INOVA in gesprek met directeur / eigenaar Jaap Thomassen.
In de auto terug van Echt naar Kessel voelde ik al dat de vraag van Jaap gekoppeld was aan zijn eigen zoektocht. Het ging niet alleen om het plaatje naar buiten. Het ging ook om ‘hoe neem ik mensen mee in wat mij heeft gevormd en wat mij drijft’. Dat voelde ik aan alles. Daarom nam ik de vrijheid om niet meteen aan een positioneringsconcept te beginnen maar eerst eens zijn ondernemersverhaal te beschrijven. Hoe is hij gekomen waar hij nu is.
Mijn gevoel bleek te kloppen. Een paar uur na het toesturen van dit verhaal belde Wies – communicatieadviseur bij ENBI vanuit INOVA – al dat het goed was gevallen. En toen Jaap me daags erna meenam in een appwisseling met zijn ouders zag ik dat we goed zaten. Het ontroerde hen en dat ontroerde mij. Want soms ontstaat je pad gewoon. Dan lijkt het allemaal vanzelf te zijn gegaan. Totdat je eens bewust stilstaat bij hoe jouw pad eigenlijk gevormd is. Met een persoonlijk leiderschaps- / ondernemersverhaal kun je dat woorden geven. Van daaruit is het ook veel makkelijker om medewerkers mee te nemen in waarden bijvoorbeeld, want het is opeens heel duidelijk waar die vandaan komen.
Vanuit het persoonlijke verhaal van Jaap heb ik vervolgens waarden gedestilleerd. Wat zijn nu dé leidende principes die ik uit het verhaal haal en die ook al verstopt zaten in de huidige positionering. Die waarden hebben we gedefinieerd en woorden gegeven. Én vertaald naar een creatief concept dat de basis is voor de vormgeving van de nieuwe website bijvoorbeeld. Vanuit net een ander perspectief hebben we zo met dezelfde bouwstenen een meer eigen maar ook een meer onderscheidend verhaal kunnen ontwikkelen voor ENBI.