Taalhuis Helmond

Positionering, basismiddelen en campagne Taalhuis Helmond

Positionering en campagne Taalhuis Helmond

Een leven zonder letters. Ik kan me er niets bij voorstellen. En juist daarom ontroerde de serie ‘Leven zonder letters’ van de NPO me zo vorig jaar. De serie liet me zien dat heel veel gedrag van mensen geen onwil is maar onmacht. Dat wat voor mij kracht en vrijheid is – schrijven, lezen, spreken, digitaal werken en samenwerken – is voor veel anderen een belemmering om te doen wat ze willen. Hoe mooi is het dan als je een paar maanden later mag gaan werken voor Taalhuis Helmond, een samenwerking Bibliotheek Helmond-Peel, LEVgroep, ROC Ter AA, Gemeente Helmond en Stichting Lezen en Schrijven.

Taalhuis Helmond is er voor de ruim 12.000 inwoners van de gemeente Helmond die moeite hebben met lezen en schrijven, rekenen of digitale toepassingen. In heel Nederland hebben veel mensen moeite hiermee. 12% van de volwassenen. Het merendeel heeft Nederlands als moedertaal en is gewoon aan het werk.

Identiteit + Verhaalkracht = Ontwikkeling

Van april tot en met september 2024 mag ik helpen om Taalhuis Helmond helpen om zichtbaarder te worden. Zodat de mensen die hulp nodig hebben, die hulp ook vinden en durven toe te laten. Zodat ze zich ont-wikkelen. De wikkels van schaamte en verbloemen afgooien om vervolgens letterlijk en figuurlijk een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan hun levensverhaal tot nu toe. Om die ontwikkeling is het me dus te doen. De ontwikkeling van die mensen via de ontwikkeling van de betekenis en bekendheid van het Taalhuis. Maar ja. Dat alles wel met acht uur per week in zes maanden tijd inclusief de zomerperiode. En met niet overdreven veel budget.

Snel naar de kern van het verhaal

Snel zien wat er te doen staat en de kern van het verhaal vinden dus. Dat was de opdracht voor de eerste maand. De tweede maand die kern van het verhaal omvormen naar een positionering, de basis leggen voor vernieuwing van de website en partners aanhaken. Maand drie de basismiddelen realiseren Maand vier een campagne in de steigers zetten voor rond de week van het lezen en schrijven. Maand vijf de betrokken partners voorzien van een social media toolkit en vakantie vieren 😉. Maand zes de campagne lanceren en de balans opmaken.

Campagneconcept ’taal is meer’

Oh ja en die kern van het verhaal? Die is voor mij dat veel communicatie over laaggeletterdheid niet identificeerbaar is voor de mensen die het betreft én in de gebiedende wijs is geschreven (‘doe meer met taal’ is de campagne van de Rijksoverheid). Maar waarom moet ik iets met taal, rekenen of digitale vaardigheden? Wat betekent het in mijn leven? Op die vragen heb ik geprobeerd antwoord te geven met het concept ‘taal is meer’. Want een beetje meer kunnen lezen en schrijven. Een beetje meer kunnen rekenen. Een beetje meer digitaal kunnen. Daardoor kan iemand zó veel meer. Taal is meer

– voorlezen aan je (klein)kinderen
– zelf kunnen regelen als je partner dat niet meer kan of er niet meer is
– snappen van wat de (huis)arts vertelt
– kunnen repareren met hulp van een handleiding
– kunnen koken of bakken met recepten
– toeslagen kunnen aanvragen
– veiligheid op het werk door voorschriften te begrijpen.
– betrokkenheid bij de school van je kinderen door nieuwsbrieven te lezen
– de deur uit omdat je een autorit of treinreis kunt plannen

En nog veel, veel meer.

Verhalen in actie